Natrada B.V.

Over Natrada B.V.

Ramon van Huffelen is als zoon van twee reformdetaillisten al vroeg in aanraking gekomen met duurzame producten. Het viel Ramon op dat hier hele mooie merken met een goed verhaal er achter waren. Veel klanten vroegen ook om deze verhalen. Vertegenwoordigers hadden deze merken echter nooit in hun portefeuille. Dat is zonde en dat prikkelde Ramon om dit zelf op te gaan pakken. Daarop is in 2000 Natrada opgericht.

Wat bleek? Veel leveranciers wilden dat hun drijfveren verder werden verteld en het was uit die behoefte dat Natrada als groothandel ontstond. Gestart met een vertegenwoordiging van een aantal merken (o.a. Speick, Urtekram, Nordic Beauty, Martina Gebhardt, & Nature’s Design) met prachtige biologische gecertificeerde persoonlijke verzorgingsproducten. Winkeliers vertrouwden op de kennis van ingrediënten en certificeringen en maakten dankbaar gebruik van de winkelvloer-knowhow. Natrada zorgt voor schapindelingen, verkoop bevorderende promotie ondersteuning en actie presentaties. Dankzij het werk van Natrada zijn veel van diverse merken groot geworden op de Nederlandse en Belgische markt.

Biowijnen

De andere passie, biologische wijn, kwam in 2012/2013 aan de oppervlakte. Dit was altijd al een persoonlijk interesse geweest van Ramon en met hulp van een afgestudeerde registervinoloog is een groot netwerk en assortiment van biologische wijnen opgebouwd. Een biologische wijn wordt geproduceerd op een natuurlijke wijze, zonder dat hierbij zaken als genetische modificatie, chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest aan te pas komen. Het mooie van dit product is dat complementair is in het assortiment van veel reformwinkels waaraan Natrada levert. Inmiddels bestaat de omzet aan biologische wijnen ongeveer 50% van het totaal uit.

Eigen productontwikkeling: Verillis

Verillis is een merk van Natrada dat ooit ontstond om te voorzien in de enorme behoefte naar natuurlijke luchtverfrissers. Toen bleek dat er weinig betaalbaars op de markt was dat chemische airsprays kon vervangen, besloot Natrada met behulp van de laboranten van leveranciers een samenstelling te ontwikkelen die helemaal natuurlijk was!  

Het product is succesvol gelanceerd met een jaarlijks sterk groeiende afzet (in 2020: 50.000 flesjes).  Naast airsprays is Verillis ook het merk geworden voor andere producten waar veel vraag naar was, maar waar geen goede biologische- of goedkope alternatieven voor te vinden waren.  Zo breidde het assortiment zich in de loop der jaren uit met Aleppozeep en diverse soorten zout.

Stagemogelijkheden

Bij Natrada hebben we altijd ideeën liggen voor producten om de wereld nog een stuk duurzamer en mooier te maken. Er liggen daarom kansen voor HBO-er Commerciële Economie om ons met een stuk markonderzoek te ondersteunen. Wij houden van zelfstandige werker en als jij dit bent en ons verhaal je aanspreekt, dan komen wij graag in contact met je: informatie@natrada.nl.